Illustration af Zazzle.

Red dine kollegaer fra kedelige møder.
1. Mail “Sådan får du skovlen under kedelige møder.”

Nogengange skal der overdrivelser og humor til, før mennesker forstår en vigtig pointe, og bliver villige til at skabe nye vaner.

Et godt møde kan sammenlignes med et dejligt middagsselskab.

Invitationen til mødet kan du skrive som en middagsinvitation.
(Det kan gøre dine kollegaer opmærksomme på, at det er nye tider og tid til nye regler.)

Du er værten til denne vigtige sammenkomst. Din værts-rolle har en positiv og glædesfyldt tone, og dine ord er valgt med omhu.

Ingen bliver lukket ind i “spisestuen” før alle er ankommet.

Inviter dem ind i rummet og bed dem stille sig bag deres stol.
Du kan evt. bestemme, hvor de skal sidde.

Og alle skal vente til der bliver sagt  “værsgo”.

Giv dem så en “munter” kort velkomsttale om dagens møderegler:
– sidde pænt ved bordet, rette ryggen – udvis venlig lyttende attitude – hold deres evt. uvenlige meninger for sig selv – ikke tale i munden på hinanden – lyt mere – tal mindre – ingen vippen på stolen – ingen tyggegummi. . . .

Og bare gi´ den gas! – Fyld det ind i den korte tale, du synes repræsentere et godt møde.
Kort og præcist – og ingen forklaringer.

Når du er færdig – siger du:  – “Værsgo at tage plads.”

Inden I går i gang med mødet – stiller du dem et spørgsmål, de selv skal overveje svaret på.
Det kunne være et overordnet spørgsmål – ex.: Hvilke møderegler kan du bedst lide?
Eller et spørgsmål helt ude af kontekst som: “Hvad er din store interesse for tiden?”

Så giver du dem max. 2 minutter til at dele svaret med deres sidemand – bordherre/dame.

Det er ikke nødvendigt, at du samler op på deres svar.

Du byder ”velkommen”, og går “menuen” (agendaen) igennem – du kan fremhæve alle retterne som helt specielle, og noget alle kan glæde sig til.

Og mødet er i gang . . . .

Som afslutning på mødet – kan du bede alle om at rejse sig op, sætte stolen på plads og samlet forlade rummet i god ro og orden.

Jeg ønsker dig held og lykke med din nye rolle –  og som vi siger i teatret, inden du skal på scenen: “pøj pøj.”

HUSK! – altid at have fokus på dem der er med dig
– IKKE på dem der er imod din ide – brug ikke tid og energi på at få dem med eller at overbevise dem om hvilken god ide det er!

Og på afstand, vil jeg støtte dig i at give den gas med humor, empati, en sikker attitude og masser af overskud – for der skal måske mange “middagsselskaber” til, før dine kollegaer opdager fordelen ved gode møder.

Og HUSK en rolle giver aldrig op!
Du kan evt. lade dig inspirere af Emme Gad. (Takt og Tone)

I næste mail, vil jeg give dig konkrete eksempler på, hvordan du kan takle vanskelige attituder til møderne.

Husk at hente din QUICKGUIDE m. de 5 vigtige tip.

Måske er du nysgerrig for:
Hvorfor siger man Pøj Pøj?